Renkaat

Meiltä saat henkilö- ja pakettiautojen kesä- ja talvirenkaat edullisesti. Renkaiden asennus- ja tasapainotuslaitteemme ovat uusinta tekniikkaa työnlaadun ja nopeuden varmistamiseksi.

Teemme renkaanvaihdot, vannetyöt, renkaidenpaikkaukset ja tasapainotukset nopeasti odottaessa myös ilman ajanvarausta.

Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta ja siksi luotamme renkaissa tunnettuihin laatumerkkeihin kuten Bridgestone, Michelin ja Nokian Renkaat.

Edullisemman hintaluokan renkaissa tarjoamme hinta-laatusuhteeltaan hyviä vaihtoehtoja kuten Firestone, Hankook ja Dayton.

Myymme myös halparenkaita jopa edullisemmin kuin nettikaupoista tilattaessa. Muista kysyä tarjouksemme tarvitsemistasi renkaista.

Luota ammattilaiseen ja tule palveltavaksi paikalliseen FirstStop-rengasliikkeeseen.

 HINNASTO

 

Edustamiamme rengasmerkkejä:

bridgestone_logo

firestone_logo

Dayton-Logo

Michelin_Logo

Nokian-Tyres-Logo

Hankook

Rengastietoa:

Mikä on riittävä urasyvyys?

Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 mm. Talvirenkailla vastaava urasyvyys on talvirengaspakon eli 1.12 – 28.2 välisenä aikana 3,0 mm.

Kesärenkaat

On huomattava, että kesärenkaan kyky vastustaa vesiliirtoa heikkenee merkittävästi jo paljon aikaisemmin kuin renkaat ovat kuluneet lain sallimaan minimiin. Yleistäen voidaankin sanoa, että 4 mm urasyvyys on maantienopeuksillamme eräänlainen kriittinen piste, jonka alapuolella renkaan turvallisuus sadekelillä heikkenee jyrkästi. Emme voi kuitenkaan aina valita keliä, jolla ajamme ja kaatosade voi yllättää milloin tahansa. Rengasala suositteleekin turvallisuuden nimissä vaihtamaan 4 mm urasyvyyteen kuluneet kesärenkaat uusiin.

Talvirenkaat

Talvirenkaiden toiminnalle asetetaan monenlaisia haasteita. Renkaan tulee luonnollisestikin suoriutua ajosta jäällä, lumella ja sohjossa eli kaikentyyppisillä liukkailla tienpinnoilla. Tämän lisäksi renkaan tulee olla käytökseltään yllätyksetön ja mikäli mahdollista, jopa korjata kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä. Useat näistä liukkaan kelin ominaisuuksista saavutetaan tekemällä rengas pehmeäksi ja sen rakenne mahdollisimman joustavaksi. Keinoja tähän ovat mm. pehmeiden kumilaatujen käyttö, kulutuspinnan runsas uritus ja kuvion palojen runsas lamellointi.

Valtaosa ainakin Etelä-Suomen talviliikenteestä ajetaan kuitenkin paljailla teillä, joten renkaan pitää olla myös tunnokas ajaa, hiljainen ja kestävä, mikä on osin ristiriidassa liukkaan kelin ominaisuuksien kanssa. Lisäksi talvirenkaan oletetaan toimivan hyvin laajalla lämpötila-alueella; lähes kesähelteistä yli -40 asteen paukkupakkasiin.

Kuluneen talvirenkaan pintakuvio ei enää välttämättä kykene syrjäyttämään sohjoa tien ja renkaan välistä, jolloin vaarana on yksi vaarallisimmista liikennetilanteista – sohjoliirto. Renkaat, joiden nastat ovat kuluneet tai joiden nastoista suuri osa on irronnut, eivät myöskään enää pidä jäällä. Pintakuvion lamellointi ei talvirenkaissa yleensä ulotu kuvion pohjaan saakka, joten lumi- ja jääpitoa antavat lamellit ”katoavat” kulumisen myötä ja renkaasta tulee tämän takia liukkaampi.

Lain sallimaan minimiurasyvyyteen ajetut talvirenkaat ovat siis vakava turvallisuusriski! Rengasalan turvasuositus on vaihtaa 5 mm urasyvyyteen kuluneet talvirenkaat uusiin.

Säästä polttoainetta käyttämällä oikeita rengaspaineita

Rengas menettää ilmanpainettaan pikkuhiljaa ajan myötä. Tämän vuoksi rengaspaineet tulisi tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa. Liian alhainen rengaspaine lisää polttoaineen kulutusta, koska vajaapaineinen rengas kulkee ”lytyssä” ja vaatii enemmän energiaa pyöriäkseen. Jo 20 % liian alhainen paine auton kaikissa renkaissa saattaa lisätä polttoaineenkulutusta 3-5 %. Vajaapaineinen rengas myös kuluu ja lämpenee voimakkaammin ja renkaan vaurioitumisriski kasvaa. Liian alhaisilla rengaspaineilla voi auton ajokäytös ääritilanteissa muuttua vaaralliseksi.

Renkaan ympäristövaikutukset

Renkaan ympäristökuormituksesta ylivoimaisesti suurin osa aiheutuu renkaiden vierintävastuksen voittamiseen käytetystä energiasta, joka muodostaa yleensä n. 18-26 % auton polttoaineen kulutuksesta.

Renkaan ikääntyminen

Renkaan käyttöikää voidaan merkittävästi parantaa säilyttämällä sitä oikein. Vanteelle asennettuna rengasta voidaan säilyttää pystyasennossa, lappeellaan tai seinälle riipustettuna. Varastointia suorassa auringonvalossa tai voimakkaita lämpötilan vaihteluita varastointipaikassa ei suositella.

Uutena myytävä rengas saattaa olla valmistettu esimerkiksi kolme vuotta ennen ostohetkeä. Tämä ei kuitenkaan heikennä esimerkiksi talvirenkaan ominaisuuksia, mikäli rengas on varastoitu oikein. Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Käytössä ollessaan rengas altistuu auringonvalolle ja lämmölle mikä aiheuttaa sen, että rengas alkaa kovettua ja sen parhaat talviominaisuudet menetetään noin viiden vuoden kuluttua käyttöön otosta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmentä vuotta.

Renkaiden merkinnät

Renkaan kyljestä löytyvät renkaan merkin lisäksi mm. renkaan koko, suurin kantavuus, suurin ilmanpaine, kudosmateriaali, valmistusviikko ja -vuosi.

EU:n rengasmerkintäjärjestelmä

Marraskuussa 2012 tuli voimaan säädös joka tekee renkaiden ominaisuuksien vertailusta helpompaa kuluttajille. Kaikkiin heinäkuun 2012 jälkeen valmistettuihin uusiin renkaisiin tulee kiinnittää tarra, josta ilmenee renkaan saamat luokitukset märkäpidosta, vierintävastuksesta ja ulkoisesta ohiajomelusta. Määräys ei koske nastarenkaita eikä pinnoitettuja renkaita.

Lähteet: Autonrengasliitto ry, Rengaspörssi.fi, Turvallisetrenkaat.fi

Lisätietoa: Autonrengasliitto.fi ja Turvallisetrenkaat.fi