Renkaat

Meiltä saat henkilö- ja pakettiautojen kesä- ja talvirenkaat edullisesti. Renkaiden asennus- ja tasapainotuslaitteemme ovat uusinta tekniikkaa työnlaadun ja nopeuden varmistamiseksi.

Teemme renkaanvaihdot, vannetyöt, renkaidenpaikkaukset ja tasapainotukset nopeasti odottaessa myös ilman ajanvarausta.

Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta ja siksi luotamme renkaissa tunnettuihin laatumerkkeihin kuten Bridgestone ja Nokian Renkaat.

Keskihitaluokan renkaissa tarjoamme hinta-laatusuhteeltaan hyviä vaihtoehtoja kuten Firestone ja Hankook.

Myymme myös halparenkaita Triangle, Laufen, Sailun ynnä muita merkkejä. Muista kysyä tarjouksemme tarvitsemistasi renkaista.

Luota ammattilaiseen ja tule palveltavaksi paikalliseen FirstStop-rengasliikkeeseen.

HINNASTO

FIRSTSTOP SUOMI

Edustamiamme rengasmerkkejä:

bridgestone_logo

firestone_logo

Nokian-Tyres-Logo

Hankook

Rengastietoa:

Mikä on riittävä urasyvyys?

Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 mm. Talvirenkailla vastaava urasyvyys on talvirengaspakon eli 1.12 – 28.2 välisenä aikana 3,0 mm.

Kesärenkaat

On huomattava, että kesärenkaan kyky vastustaa vesiliirtoa heikkenee merkittävästi jo paljon aikaisemmin kuin renkaat ovat kuluneet lain sallimaan minimiin. Yleistäen voidaankin sanoa, että 4 mm urasyvyys on maantienopeuksillamme eräänlainen kriittinen piste, jonka alapuolella renkaan turvallisuus sadekelillä heikkenee merkittävästi. On kuitenkin havaittu, että laadukkaissa merkkirenkaissa märkäpito on vielä alle 4mm urasyvyydessäkin hyvä tai jopa parempi kuin lähes uuden veroisissa halparenkaissa. Emme voi kuitenkaan aina valita keliä, jolla ajamme ja kaatosade voi yllättää milloin tahansa. Rengasala suositteleekin turvallisuuden nimissä harkitsemaan alle 4 mm urasyvyyteen kuluneiden kesärenkaiden uusimista.

Talvirenkaat

Talvirenkaiden toiminnalle asetetaan monenlaisia haasteita. Renkaan tulee luonnollisestikin suoriutua ajosta jäällä, lumella ja sohjossa eli kaikentyyppisillä liukkailla tienpinnoilla. Tämän lisäksi renkaan tulee olla käytökseltään yllätyksetön ja mikäli mahdollista, jopa korjata kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä. Useat näistä liukkaan kelin ominaisuuksista saavutetaan tekemällä rengas pehmeäksi ja sen rakenne mahdollisimman joustavaksi. Keinoja tähän ovat mm. pehmeiden kumilaatujen käyttö, kulutuspinnan runsas uritus ja kuvion palojen runsas lamellointi.

Valtaosa ainakin Etelä-Suomen talviliikenteestä ajetaan kuitenkin paljailla teillä, joten renkaan pitää olla myös tunnokas ajaa, hiljainen ja kestävä, mikä on osin ristiriidassa liukkaan kelin ominaisuuksien kanssa. Lisäksi talvirenkaan oletetaan toimivan hyvin laajalla lämpötila-alueella; lähes kesähelteistä yli -40 asteen paukkupakkasiin.

Kuluneen talvirenkaan pintakuvio ei enää välttämättä kykene syrjäyttämään sohjoa tien ja renkaan välistä, jolloin vaarana on yksi vaarallisimmista liikennetilanteista – sohjoliirto. Renkaat, joiden nastat ovat kuluneet tai joiden nastoista suuri osa on irronnut, eivät myöskään enää pidä jäällä. Pintakuvion lamellointi ei talvirenkaissa yleensä ulotu kuvion pohjaan saakka, joten lumi- ja jääpitoa antavat lamellit ”katoavat” kulumisen myötä ja renkaasta tulee tämän takia liukkaampi.

Lain sallimaan minimiurasyvyyteen ajetut talvirenkaat ovat siis vakava turvallisuusriski! Rengasalan turvasuositus on vaihtaa 5 mm urasyvyyteen kuluneet talvirenkaat uusiin.

Säästä polttoainetta käyttämällä oikeita rengaspaineita

Rengas menettää ilmanpainettaan pikkuhiljaa ajan myötä. Tämän vuoksi rengaspaineet tulisi tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa. Liian alhainen rengaspaine lisää polttoaineen kulutusta, koska vajaapaineinen rengas kulkee ”lytyssä” ja vaatii enemmän energiaa pyöriäkseen. Jo 20 % liian alhainen paine auton kaikissa renkaissa saattaa lisätä polttoaineenkulutusta 3-5 %. Vajaapaineinen rengas myös kuluu ja lämpenee voimakkaammin ja renkaan vaurioitumisriski kasvaa. Liian alhaisilla rengaspaineilla voi auton ajokäytös ääritilanteissa muuttua vaaralliseksi.

Renkaan ympäristövaikutukset

Renkaan ympäristökuormituksesta ylivoimaisesti suurin osa aiheutuu renkaiden vierintävastuksen voittamiseen käytetystä energiasta, joka muodostaa yleensä n. 18-26 % auton polttoaineen kulutuksesta.

Renkaan ikääntyminen

Renkaan käyttöikää voidaan merkittävästi parantaa säilyttämällä sitä oikein. Vanteelle asennettuna rengasta voidaan säilyttää pystyasennossa, lappeellaan tai seinälle riipustettuna. Varastointia suorassa auringonvalossa tai voimakkaita lämpötilan vaihteluita varastointipaikassa ei suositella.

Uutena myytävä rengas saattaa olla valmistettu esimerkiksi kolme vuotta ennen ostohetkeä. Tämä ei kuitenkaan heikennä esimerkiksi talvirenkaan ominaisuuksia, mikäli rengas on varastoitu oikein. Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Käytössä ollessaan rengas altistuu auringonvalolle ja lämmölle mikä aiheuttaa sen, että rengas alkaa kovettua ja sen parhaat talviominaisuudet menetetään noin viiden vuoden kuluttua käyttöön otosta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmentä vuotta.

Renkaiden merkinnät

Renkaan kyljestä löytyvät renkaan merkin lisäksi mm. renkaan koko, suurin kantavuus, suurin ilmanpaine, kudosmateriaali, valmistusviikko ja -vuosi.

EU:n rengasmerkintäjärjestelmä

Marraskuussa 2012 tuli voimaan säädös joka tekee renkaiden ominaisuuksien vertailusta helpompaa kuluttajille. Kaikkiin heinäkuun 2012 jälkeen valmistettuihin uusiin renkaisiin tulee kiinnittää tarra, josta ilmenee renkaan saamat luokitukset märkäpidosta, vierintävastuksesta ja ulkoisesta ohiajomelusta. Määräys ei koske nastarenkaita eikä pinnoitettuja renkaita.

Lähteet: Autonrengasliitto ry, Turvallisetrenkaat.fi

Rengasmääräykset

Auto on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja askeleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää.

Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta. Henkilöautonrenkaan kulutuspinnan uria ei saa lisätä tai syventää. Kesärenkaiden urasyvyyden turvasuositus sadekelillä ajettaessa on vähintään 4,0 mm. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita kesärenkaiden uusimista ja noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta. Turvasuositus ei siis tarkoita, että kesärengas on elinkaarensa lopussa, jos renkaan urasyvyys alittaa 4,0 mm.

Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun sää tai keliolosuhteet sitä edellyttää. Talvirenkaat voivat olla nastalliset tai nastattomat ja niiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm. Talvirenkaiden turvasuositus lumisella ja jäisessä kelissä ajettaessa on vähintään 5,0 mm. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita talvirenkaiden uusimista ja noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta. Turvasuositus ei siis tarkoita, että talvirengas on elinkaarensa lopussa, jos renkaan urasyvyys alittaa 5,0 mm.

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Tieliikennelain perustelujen mukaan: ”säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, tarkoitettaisiin tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.”

Oikeat renkaat oikeaan aikaan!

Usein kysyttyä talvirenkaiden käytöstä uuden 1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan

Milloin pitää käyttää talvirenkaita?

 Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, aina kun sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Talvirenkaat voivat olla nastarenkaat tai nastattomat talvirenkaat, eli kansankielellä/tuttavallisemmin niin sanotut kitkarenkaat. Lain mukaan talvirenkaiden pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 millimetriä.

Talvirenkaita on käytettävä seuraavissa ajoneuvoissa:

  • henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia
  • pakettiautossa
  • erikoisautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia
  • moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä;
  • Kohdissa 1–4 mainituilla ajoneuvoilla vedettävässä perävaunussa, jonka luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia.

Lisäksi talvirenkaita on käytettävä vetävillä akseleilla:

  • kuorma-autossa
  • linja-autossa
  • kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilö-, paketti- tai erikoisautossa
  • traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa

Näissä ajoneuvoissa vetävillä akseleilla on urasyvyyden oltava vähintään 5mm, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä akseleita. Muilla akseleilla, sekä mainitulla ajoneuvolla vedettävän perävaunun ja hinattavan laitteen kaikilla akseleilla on tällöin käytettävä renkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä.

Vaatimusta ei sovelleta traktorin ja perävaunun tai hinattavaan laitteen muodostamaan ajoneuvoyhdistelmään silloin, kun ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus tiellä on enintään 60 kilometriä tunnissa.

Milloin ja missä saa käyttää nastarenkaita?

Perussääntö on, että nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun:

  • Autossa
  • moottoripyörässä
  • mopossa
  • kolmipyörässä
  • nelipyörässä
  • raskaassa nelipyörässä
  • kevyessä nelipyörässä
  • traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa

Nastarenkaita saa myös käyttää mainittuihin ajoneuvoihin kytketyssä hinattavassa.

Muina aikoina nastarenkaita saa käyttää:

  • hälytysajoneuvossa
  • puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa
  • tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa
  • ajoneuvon kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa;
  • kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Millaisia nastaerot voivat olla?

Nastarenkaiden nastamäärät eri renkaissa saavat poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Poikkeama saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos nastojen lukumäärä on jokaisessa renkaassa vähintään 75 prosenttia uuden vastaavan renkaan nastojen lukumäärästä. Poikkeaman raja-arvot ovat ajoneuvokohtaisia, eivät yhdistelmäkohtaisia. Poikkeama saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos nastojen lukumäärä on jokaisessa renkaassa vähintään 75 prosenttia uuden vastaavan renkaan nastojen lukumäärästä.

Samalle akselille asennettujen renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Eri akseleille voidaan asentaa nastamäärältään erilaisia renkaita.

Henkilö- ja pakettiautojen lisäksi talvirenkaiden käyttövaatimus koskee myös mm. luokittelumassaltaan yli 750 kg perävaunua (O2-luokka), esimerkiksi matkailuvaunuja. Jos vetoautossa on nastarenkaat, tulee tällaisessa perävaunussa olla vähintään talvirenkaat, mutta niiden ei tarvitse olla nastoitetut. Jos taas tällaisessa perävaunussa on nastarenkaat, ei vetoautossa tarvitse olla nastarenkaita, vaan nastaton talvirengas riittää.

Saako kesärenkailla ajaa talvikuukausina?

Mikäli sää- ja keliolosuhteet eivät sitä edellyttäisi, ajoneuvossa voisi periaatteessa käyttää talvikuukausina myös kesärenkaita. Lain mukaan talvirenkaita on kuitenkin käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun sää tai keli sitä edellyttävät.

Koska talvella keliolosuhteet vaihtelevat sekä alueittain ja säätila voi muuttua pienelläkin alueella nopeastikin, turvallisin ja myös käytännöllisin vaihtoehto on ajaa aina vuodenaikaan sopivilla renkailla – talvella talvi- ja kesällä kesärenkailla.

Milloin on talviset olosuhteet?

Tieliikennelain perustelujen mukaan: ”säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, tarkoitettaisiin tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.”

Kenen on vastuu käyttää ajankohtaan sopivia renkaita?

Vastuu oikeista renkaista kuuluu aina ajoneuvon kuljettajalle. Hän päättää ajoneuvolla liikkeelle lähtiessään, vallitsevatko sillä hetkellä sellaiset olosuhteet, joissa talvirenkaita on käytettävä. Yksittäis- tai onnettomuustapauksessa liikenteenvalvoja määrittelee, ovatko olosuhteet olleet sellaiset, että talvirenkaita olisi pitänyt käyttää.

Esimerkiksi autoa lainattaessa tai vuokratessa on huomattava, että toisin kuin voisi ajatella, vastuu ei ole ajoneuvon omistajan, vaan vastuu oikeista renkaista kuuluu aina nimenomaan kuljettajalle.

Pärjääkö kesärenkailla talviaikaan?

Kesärenkaat on suunniteltu kesäkäyttöön. Kesärenkaiden pintamallit ja kulutuspintasekoitukset eivät toimi turvallisesti talvisissa olosuhteissa ja lämpötiloissa.

Voiko talvirenkaita käyttää kesäkuukausien aikana?

Pohjoisiin oloihin suunnitellut talvirenkaat eivät toimi turvallisesti kesäolosuhteissa, sillä niiden kulutuspintasekoitus ja kulutuspintakuviointi on suunniteltu talven olosuhteisiin ja lämpötiloihin. Siksi kesäolosuhteissa niin nastallisen kuin nastattomankin talvirenkaan ajovakaus ja märkäpito ovat kesärengasta huomattavasti heikommalla tasolla, jolloin myös reagointi ääritilanteissa huomattavasti hitaampaa kuin kesärenkailla. Kesäolosuhteissa talvirenkaat myös kuluvat kesärenkaita nopeammin: riski epänormaaliin kulumaan ja vesiliirtoon on suurempi kuin kesärenkailla.

Autoilija tarvitseekin edelleen hyväkuntoiset kesärenkaat kesäkuukausien ajaksi sekä pohjoismaisiin oloihin tarkoitetut nastattomat- tai nastarenkaat talvikeleihin.

Suosittelemme kaikkiin ajoneuvoihin talvirenkaita, joissa on lumipitomerkki (3PMSF-merkintä). Lumipitomerkki kertoo renkaiden sopivan talviajoon pohjoisissa olosuhteissa.

Lisätietoa: Autonrengasliitto.fi